Kokorome, teixits ecològics i serigrafia artesanal

Tot xerrant va sorgir el tema i van decidir unir els seus camins per iniciar una aventura juntes. Tant la Mar com la Mireia tenien ganes d'iniciar un projecte personal relacionat amb l'artesania per tal de desenvolupar la seva part creativa, però cap de les dues tenia una idea massa clara. Juntes van veure la llum! Des de l'abril del 2015 creen, produeixen i comercialitzen productes fets amb teixits ecològics i serigrafiats artesanalment. El seu projecte és Kokorome.

La Mar i la Mireia s'encarreguen personalment de tot el procés. Des de la selecció dels teixits, fins al disseny, l'estampació i la confecció. Tot passa per les seves mans. De moment ofereixen coixins, fundes nòrdiques, cistells (ideals per a plantes), bosses, motxilles i individuals. De totes maneres, ja pensen en productes per a nadons i nens. Encara no han venut fora de Catalunya, però confien que ho faran en un futur pròxim.

Posicionar Kokorome com una marca de referència al sector handmade i ecofriendly, i poder viure totes dues del projecte. Aquests són els propers objectius de la Mar i la Mireia. Per això dediquen a cada producte tota l'atenció possible. Uns mesos després d'aquella primera conversa, la llum segueix ben viva. "Ens agrada molt el que fem, ens entenem i ens compenetrem", diuen.

Lalala toys, mestres del ganxet

Aquesta és la història d'una parella de dissenyadors que no eren feliços a la feina. I van decidir saltar sense xarxa! Afortunadament la piscina estava plena d'amigurumis! Són la Mariale i en Jorge, ella veneçolana i ell brasiler. Després de 4 anys fent ninots els caps de setmana, la Mariale va deixar la seva feina en una editorial per crear Lalala toys. A cap de dos anys en Jorge va fer el mateix.

Vídeo on es mostra el contingut del llibre "Amigurumi Dolls" de Lalala Toys.

Utilitzen la tècnica del ganxet per teixir tota mana de ninots. De les seves mans en surten astronautes, lletres i gossos, entre molts d'altres personatges. De fet, confeccionen ninots personalitzats. Per exemple, et poden convertir en ninot a tu mateix. Fins i tot han publicat una desena de llibres on expliquen com fer amigurumis pas a pas. Hi pots trobar centenars de patrons.

Et poden fer un ninot petitó per 30 € o un de gran per 60 €. També una parella per 120 € o una mascota per 30 o 50 €, segons la mida. Si vols que el ninot pugui posar-se dempeus, hi afegeixen una estructura de filferro a l'interior i una base de feltre. Tot plegat t'ho poden enviar dins d'una caixa a qualsevol racó del món.

L'aventura els ha ensenyat que cal ser molt constant i disciplinat. A més, si tens previst emprendre, et recomanen que facis un pla d'empresa. Diuen que encara que et faci mandra, és molt útil per tocar de peus a terra. Si els vols demanar algun consell, és possible que els trobis al seu taller a Barcelona. Hi passen moltíssimes hores. Això sí, els veuràs feliços!

Ecopràctica, tornar a néixer en forma de coixí

Ecopràctica dóna una segona oportunitat als materials desclassificats d'empreses del Bages. Els converteixen en coixins d'exterior. Són ideals per a sofàs, gandules o cadires. També en fan llits per a gossos, bosses, alforges i mantetes perquè els nens juguin o descansin al damunt. Fins i tot folren furgonetes o el que convingui amb coixins fets a mida.

L'ànima del projecte és una matemàtica, estadística i fotògrafa. Es diu Ester Tobías i va posar en marxa Ecopràctica l'any 2009. Aleshores les bosses de plàstic començaven a desaparèixer dels supermercats. Precisament per això les bosses per anar a comprar van ser el primer producte que l'Ester va comercialitzar.

Poc a poc el projecte ha anat evolucionant. Avui els productes estrella són els coixins per a exterior i les mantetes per a nens. Tant aquests com la resta de productes d'Ecopràctica estan fets amb materials reutilitzats d'empreses de la comarca del Bages. Són molt resistents a les inclemències del temps i es poden rentar fins a 60º. A més, no són tòxics si entren en contacte amb la pell d'adults o nadons.

L'Ester es diverteix observant com els seus fills juguen a fer construccions amb els coixins. I vibra quan rep una trucada d'algú que li diu: "Vull el coixí que té la meva amiga i que n'està tan contenta...". Tot plegat l'anima a continuar i a imaginar nous productes per donar una segona vida als materials que les empreses de la zona no poden aprofitar.

ATIC 181, bosses pintades a mà a Barcelona

Viuen i treballen en un àtic assolellat del número 181 d'un carrer de Barcelona. Precisament perquè se senten afortunats de poder treballar en aquest espai el seu projecte es diu ATIC 181. Dissenyen i confeccionen artesanalment bosses i estoigs de diferents mides. Les pinten a mà una a una.

Ella es diu Katja i ell Miguel. Ella és italiana i viu a Barcelona des del 2003. Ha estudiat belles arts i aparadorisme. Ell és d'aquí i ha estudiat fotografia. Van començar aquesta aventura compartida a principis del 2015. Des de llavors fan bosses artesanals i de disseny funcional. 

En les seves bosses predominen els materials naturals i d'aquí. Per exemple, cotó 100% i cuir adobat al vegetal. Cuiden tots els detalls i són uns enamorats de la feina ben feta. De moment venen les seves peces només a Catalunya. Els podeu trobar en diferents mercats de la ciutat.

Don fisher, peixos fora de l'aigua

La Julia Castaño estava a l'atur i buscava un projecte personal que l'omplís al 100%. Va trobar la resposta dins del mar. I és que va imaginar que un peix podia convertir-se en un estoig. Va presentar la primera col·lecció a la fira d'artesania de disseny Festivalet. Les seves propostes van agradar! Des de llavors que aquest és el seu projecte. Es diu Don Fisher.

Avui Don Fisher compta amb una extensa col·lecció de peixos, mol·luscs i crustacis convertits en estoigs, bosses, motxilles i moneders, entre d'altres. Estan fets amb cotó 100% i acabats amb molta delicadesa. Fins i tot el folre interior reprodueix la carn i espines del peix. Els seus preus van entre els 18 i els 56 euros. L'estrella és un peix de la col·lecció Mediterranean Sea que es diu Verdín.

La Julia, que actualment s'ocupa del disseny i la logística, ha arribat fins aquí fent les coses amb amor, i gràcies al suport que ha rebut per part de la família i els amics. Ara també compta amb l'ajuda de la Lorena Fernández, que s'encarrega de la comunicació i les tasques comercials. Juntes han arriscat, han decidit, han après a ser pacients i mai han deixat de ser constants.

És evident que fan un bon tàndem. Ho demostra el fet que han aconseguit vendre dos dels seus productes a Anthropologie, una prestigiosa cadena de botigues nord-americana que ofereix una cuidada selecció de roba, accessoris, regals i objectes per a llar. Diuen que no esperaven arribar tan lluny. Segurament tampoc esperen les sorpreses que els portarà la nova col·lecció que tenen previst llençar el proper setembre.  

Fina Badia | Knit Studio, vestir espais de punt

La Fina Badia vesteix hotels, restaurants, cases i festes. Ho fa amb punt, un tipus de teixit que es forma amb un únic fil que es va entrellaçant amb ell mateix fins a crear una xarxa. De les seves mans en surten catifes, cistells, capçals de llit, llums i coixins, entre d'altres objectes per a la llar i accessoris. 

Va formar-se en arts i tècniques de la moda a la Universitat de Southampton i va treballar durant 20 anys com a dissenyadora per a reconegudes marques de moda. L'any 2011 va crear Fina Badia | Knit Studio. Des d'aleshores no ha deixat d'imaginar i experimentar noves aplicacions del punt més enllà de la moda.

A banda de la seva col·lecció, la Fina ofereix la possibilitat de fer peces a mida, totalment adaptades a les necessitats dels seus clients. En tots els casos busca aportar calidesa i confort als espais. Per aconseguir-ho, a més d'innovar constantment, ha recuperat tècniques de teixir antigues.

Les propostes de la Fina han tingut molt bona acollida entre els professionals del sector de la decoració. De moment exporta una petita part del que produeix, però confia que els seus productes arribaran cada vegada més lluny. El que és segur és que de la seva passió n'ha acabat fent una professió. Això la fa sentir feliç quan s'aixeca cada matí. 

Haramaki Kosoto, protegir-se del fred

Quatre dits per sota del melic hi tens el "hara". Segons la tradició japonesa, aquest és el punt on es concentra l'energia vital del cos. Precisament per això els japonesos compten amb una peça de vestir pensada per protegir-lo. El seu nom és haramaki. Tenint en compte que "maki" significa embolicar, la peça de vestir es pot traduir com a "embolcall del hara". Aquesta és la proposta de l'empresa catalana Haramaki Kosoto.

El projecte va néixer l'any 2012 de mans de la Mònica Martín. Més endavant s'hi van sumar l'Helena González i en Rubén Álvarez, que actualment s'encarreguen de la gestió diària i de la comercialització. Tots tres combinen el projecte amb altres feines en l'àmbit de la salut. Després de descobrir i provar el haramaki es van convertir en fans d'aquest producte. Avui comparteixen les ganes de donar-lo conèixer arreu.

Fins ara disposaven d'un únic model, que oferien en diverses talles i colors. Darrerament han llençat dues novetats: un haramaki per a nens i un altre per a embarassades. En tots els casos es tracta d'una peça de vestir tubular que es col·loca al voltant de l'abdomen. El bàsic, que compta amb una doble capa de cotó, costa 34,95 euros. La versió per a embarassades puja 19,95 euros i 18,50 euros la infantil. Tots els models estan fabricats a Catalunya amb materials de gran qualitat.

Els beneficis del haramaki són múltiples. Ajuda a millorar la circulació sanguínia i energètica, tant dels òrgans abdominals i pèlvics, com de la resta del cos. Per això és ideal per a persones fredoliques, amb malestar lumbar o abdominal, o menstruacions doloroses. També per a mares que donen el pit i s'han d'aixecar la samarreta de forma recurrent. De moment ja han fet arribar tots aquests avantatges arreu d'Espanya i a Portugal. Propera estació: Itàlia. 

Arrels Barcelona, actitud en forma de sabates

Les seves sabates són addictes al color i contagien optimisme. Ells són en Javier Llaudet i en Pepe Llaudet, cosins i socis des de fa un any i mig. En Javier, amb experiència en el món de la moda, tenia la impressió que a la majoria de marques els faltava ànima. Per això va decidir que havia arribat el moment de crear una marca capaç de transmetre una actitud més enllà del propi producte. És Arrels Barcelona. De moment sembla que el missatge arriba. Ja han venut 6.000 parells de la primera col·lecció.

Col·laboren amb artistes d'arreu del món residents a Barcelona per desenvolupar part dels models. Fins ara ho han fet amb Hey Studio, Yoshi Sislay, Lara Costafreda i Catalina Estrada. Per a la col·lecció de l'estiu del 2017 estan treballant amb Neil Harbisson, artista i activista cíborg. El seu objectiu de dissenyar una sabata a partir d'una cançó. També amb altres artistes. Amb la voluntat de transmetre una actitud més enllà del producte, han creat una olor pròpia amb Ernest Ventós (Nasevo) i acompanyen les seves sabates amb música a Spotify.

Un 50% de les seves sabates volen a l'estranger. Japó, Xina, Austràlia i Alemanya són alguns dels destins. A més, ben aviat comptaran amb un e-commerce i ja han pactat la distribució dels seus productes arreu del món de cara a la nova col·lecció. De totes maneres, els queden moltes coses per fer. L'objectiu més imminent és la col·laboració amb creadors que ben poc tenen a veure amb el disseny i la il·lustració. Fa molt bona pinta, però no en volen donar més detalls. El seu somni és convertir-se en una marca líder en el sector del calçat d'estiu i estar presents a Tokyo i Nova York. Amb optimisme tot és més fàcil!

IAIOS, jerseis sostenibles i avis amb història

A Olot regeneren llana. A Granollers dissenyen jerseis. A Igualada teixeixen els jerseis dissenyats a Granollers amb la llana regenerada a Olot. Aquest és el procés que hi ha darrere un IAIOS. Són jerseis fets a consciència i compromesos amb l'entorn. L'Amadeu Barbany i la seva filla Gemma encapçalen aquest projecte.

Hi ha models de jerseis IAIOS per a nois i noies.

Hi ha models de jerseis IAIOS per a nois i noies.

Fa uns 6 mesos un fabricant d'Igualada els va explicar que tenia màquines de teixir en desús i les volia amortitzar. A ells se'ls va acudir que podien recuperar el mític jersei IAIOS. Havia estat un èxit en el passat, però la crisi del sector tèxtil i l'hegemonia del nou model de comerç instal·lat a les ciutats va forçar el seu final. 

Hi ha 12 models de jerseis IAIOS disponibles. Els pots comprar a la botiga DRACS per 49 euros.

Hi ha 12 models de jerseis IAIOS disponibles. Els pots comprar a la botiga DRACS per 49 euros.

La nova versió d'aquest jersei mític ha tingut molt bona acollida. En dos mesos han venut totes les unitats que van fabricar inicialment i n'han hagut de tornar a produir. Sembla, doncs, que creixen els partidaris del comerç responsable, compromès amb l'entorn i creador de valor que defensen des de IAIOS.

El valor dels IAIOS no es troba només en els productes, sinó també en el nom dels diferents models. Cada model rep el nom d'una avi o àvia que ha deixat empremta. Ja tenen el seu jersei l'anarquista Frederica Montseny, la dissenyadora britànica Vivienne Westwood i Vicente Escudero, un dels primers ballarins de flamenc tradicional.

Amb la seva proposta, l'Amadeu i la Gemma volen incentivar la indústria tèxtil i el comerç de proximitat. De fet, això és el que fan a la seva botiga DRACS al centre de Granollers. Després de tres anys de parèntesi, han reobert l'espai per oferir productes de proximitat, qualitat i disseny. En un futur també hi oferiran activitats culturals. Per exemple, tertúlies, petits concerts, tallers o exposicions.

Façana de la botiga DRACS ubicada al carrer Santa Esperança 7 de Granollers.

Façana de la botiga DRACS ubicada al carrer Santa Esperança 7 de Granollers.

Tant l'Amadeu com la Gemma compaginen el projecte amb altres ocupacions i, per tant, treballen moltes hores, però ho fan de gust. Tenen dos objectius immediats. Posar en marxa un e-commerce i llençar una col·lecció de samarretes. A ells, com a Picasso, la inspiració els agafa treballant.

Fashiop, la caixa perfecta per als homes a qui no agrada sortir a comprar

Homes a qui no agrada sortir a comprar o bé els falta temps, però volen vestir bé. Així són els clients de Fashiop. La seva proposta és la següent: T'envien a casa una caixa amb una desena de peces de vestir seleccionades per un estilista. Esculls i pagues les que t'encaixen i tornes la resta. No assumeixes les despeses d'enviament ni de devolució. Per tal que puguin conèixer els teus gustos i necessitats, prèviament has de respondre un petit qüestionari online i mantenir una entrevista per telèfon o Skype amb un personal shopper. El seu objectiu és simplificar i escurçar el procés de compra respecte les botigues físiques, així com oferir el tracte personal que els e-commerce no poden donar.

Aquest és l'exemple d'un look que proposat per Fashiop.

Aquest és l'exemple d'un look que proposat per Fashiop.

Darrere d'aquesta iniciativa hi ha en Carlos i l'Eduard, que compten amb una formació empresarial estratosfèrica i experiència en posicions directives en multinacionals. A finals de l'any 2014 van deixar les seves feines per dedicar-se exclusivament al projecte. Han abandonat l'especialització per convertir-se en homes orquestra i estan encantats amb el canvi. Treballen moltíssimes hores, però ho fan amb la idea de "treballar per viure millor, i no al revés". Per poder tirar endavant el projecte van invertir els seus estalvis. A més, han aconseguit el suport d'ENISA, una empresa pública que finança projectes innovadors.

Un altre look proposat per Fashiop.

Un altre look proposat per Fashiop.

Un acord amb CONTI és la fita més important que han aconseguit fins ara. CONTI és una empresa que compta amb més de 50 anys de tradició en el sector del comerç tèxtil a Catalunya. Actualment disposa de nou botigues multimarca. Aquest acord permet a Fashiop oferir les marques amb les que treballa CONTI. Per exemple: Munich, Fred Perry, Napapijri, New Balance, Kerschel, Dockers, Barbour o Antony Morato. El preu mig de cadascuna de les peces d'una caixa ronda els 90 euros i l'import mig de les compres que fan els clients se situa entre els 250 i 300 euros.

Una caixa amb propostes de Fashiop a punt per servir.

Una caixa amb propostes de Fashiop a punt per servir.

Paral·lelament, en Carlos i l'Eduard treballen per incorporar noves marques. Per exemple, recentment han arribat a un acord amb la marca barcelonina de rellotges de fusta MAM. Seria interessant que poc a poc incrementessin l'oferta de marques més petites, amb produccions locals i sostenibles. Veurem. Tot i que de moment el seu mercat és Espanya, confien que acabarà sent el món. A més, és possible que en un futur ampliïn el servei al gènere femení. Sigui com sigui, de moment ells entreguen i recullen personalment algunes de les caixes per conèixer de primera mà les impressions dels seus clients.

Ukelele, productes especials per a les persones més importants

Des que va ser mare que corre darrere de tota mena de teixits diversos per confeccionar mantes, pitets, bosses, ninots o disfresses. Primer ho va fer per satisfer les necessitats dels seus fills. Aviat, però, es va adonar que s'ho passava bomba i va decidir convertir allò que tant la divertia en la seva feina. Va desenvolupar una col·lecció i va sortir a vendre-la. Ella és la Clara Moranta, llicenciada en belles arts i disseny de producte, i el seu projecte s'anomena Ukelele - Little Textiles.

La motxilla de guarderia caravanas d'Ukelele costa 18 euros.

La motxilla de guarderia caravanas d'Ukelele costa 18 euros.

Actualment els productes estrella d'Ukelele són els doudous, les motxilles, els coixins en forma d'ukelele i les mantes de vellut. La Clara selecciona els materials amb molta cura per tal que siguin respectuosos amb el medi ambient i la pell dels més petits. S'esforça per oferir productes bonics, honestos i molt cuidats. A més, Ukelele encarrega la confecció d'alguns productes al taller de la Fundació Ared, que treballa per aconseguir la inserció social i laboral de persones en risc d'exclusió social. També destina part de les vendes al projecte Dgeneración, que lluita per donar a conèixer l'esclerosi lateral amiotròfica (ELA) i impulsar-ne la investigació.

El doudou Ivo d'Ukelele costa 22 euros.

El doudou Ivo d'Ukelele costa 22 euros.

Els productes d'Ukelele es poden comprar en una vintena de botigues físiques o bé a través de l'e-commerce del propi projecte. Gràcies a aquests canals, les seves propostes arriben arreu de Catalunya i Espanya. També a Holanda de forma esporàdica. Tot plegat permet a la Clara contribuir a l'economia familiar. Amb l'objectiu de seguir endavant, prepara productes per a la temporada de festes i té previst participar en fires de Nadal. A més, té en ment crear una nova línia de productes relacionats amb la natura i l'aire lliure.

L'estoig pájaros d'Ukelele costa 16 euros.

L'estoig pájaros d'Ukelele costa 16 euros.

La Clara somia en un taller a peu de carrer on poder rebre a tothom que tingui curiositat i vulgui visitar el lloc on es cuinen les creacions d'Ukelele. L'experiència li diu que serà un camí llarg, i que necessitarà molta paciència i treball; però compta amb l'ingredient principal: la il·lusió de crear productes especials per a les persones més importants, siguin fills, néts o nebots.