PopPlaces, ser en el millor lloc en el moment ideal

El món canvia. Les necessitats de marques, creadors i comerços electrònics també. Si fins ara la majoria aspiraven a comptar amb un punt de venda permanent, avui molts prefereixen ser en el millor lloc en el moment ideal. Precisament en això es va fixar la Karen Prats, CEO i cofundadora de PopPlaces. És el primer marketplace espanyol de lloguer d'espais per dies amb la finalitat de muntar-hi pop up stores. Actua com a matchmaker entre les marques que volen vendre en un espai i els seus propietaris. La plataforma Popplaces.com és el punt de trobada entre uns i altres.

 En David Pérez i la Karen Prats lideren PopPlaces.

En David Pérez i la Karen Prats lideren PopPlaces.

Estan especialitzats en locals comercials d'entre 30 i 200m2 en zones premium i en espais multifuncionals d'entre 200 i 1.000m2 ben equipats i situats. De totes maneres, també ofereixen cases particulars i restaurants per a tot tipus de celebracions, així com sales de reunions. Les marques tenen la possibilitat de llogar els espais sencers o bé compartir-los amb altres empreses. Els propietaris poden oferir tota mena de serveis addicionals. PopPlaces també col·labora en la cerca de proveïdors si és necessari. Així, si ho desitgen, les marques poden disposar de venedors, hostesses, mobiliari, terminals de punt de venda, material audiovisual o servei de catering i neteja, entre d’altres.

 Pop up store en un dels espais que ofereix PopPlaces.

Pop up store en un dels espais que ofereix PopPlaces.

Actualment compten amb més de 700 espais a Espanya. Un 50% es torben a Barcelona i un 25% a Madrid. El Born, el Raval, el Poblenou i l'Eixample són els barris que més interès desperten en el cas de Barcelona. Gràcies a acords amb diferents socis europeus també ofereixen molts més espais a París, Berlin i Milà. Molts d'aquests locals no figuren a PopPlaces.com, ja que es gestionen de forma externa a la plataforma. El cost d'un pop up store per un cap de setmana se situa entre 400 i 2.000 euros, segons la seva localització, dimensions i serveis addicionals. Fins ara les transaccions s'han mogut entre els 150 i els 15.000 euros. La transacció mitjana se situa en 1.500 euros. Cada vegada que es tanca un acord, PopPlaces rep una comissió d'un 5% per part del llogater i d'un 15% per part del propietari.

La Karen, professional del món del màrqueting i les RRPP, no és nova en el sector. Havia posat en marxa PopCorner, un projecte enfocat a crear pop up stores i generar una comunitat interessada en assistir-hi. Va canviar PopCorner per PopPlaces el mes de gener de 2014, quan el projecte va ser seleccionat per l'acceleradora de startups Conector. Al cap de tres mesos van llençar la seva proposta al mercat. Tot un repte. Per fer-lo realitat la Karen va comptar amb en David Pérez, enginyer informàtic i MBA per ESADE. És el seu soci i assegura que el tornaria a escollir 1.000 vegades més! Junts han aconseguit inversors de luxe, han creat un equip de 14 persones i han guanyat premis nacionals i europeus. De totes maneres, per ells la fita aconseguida més important ha estat convertir PopPlaces en un producte real i comprovar que té compradors.

 L'equip de PopPlaces.

L'equip de PopPlaces.

La Karen, en David i tot l'equip de PopPlaces somien en poder oferir a les marques un buscador que els doni informació sobre en quin lloc del món i en quin moment poden coincidir amb el seu públic ideal. Els agradaria poder dir "si vens sabates vermelles per a noies de 30 anys a qui agrada tot el que és ecològic, trobaràs el teu públic el dia x al lloc y del país z". Mentre això no arribi, treballen per desenvolupar nous productes i models de negoci. Entre els seus propers objectius, destaquen la col·laboració amb centres comercials i la creació de PopPlaces BOX, un espai propi on poder mostrar marques locals i internacionals de forma temporal. Si el teu proper objectiu és arrencar un nou projecte, la Karen et diria "la por només serveix per frenar els teus somnis. Si et tires a la piscina veuràs que està plena d'aigua i que nedar pot ser molt divertit!".

Fashiop, la caixa perfecta per als homes a qui no agrada sortir a comprar

Homes a qui no agrada sortir a comprar o bé els falta temps, però volen vestir bé. Així són els clients de Fashiop. La seva proposta és la següent: T'envien a casa una caixa amb una desena de peces de vestir seleccionades per un estilista. Esculls i pagues les que t'encaixen i tornes la resta. No assumeixes les despeses d'enviament ni de devolució. Per tal que puguin conèixer els teus gustos i necessitats, prèviament has de respondre un petit qüestionari online i mantenir una entrevista per telèfon o Skype amb un personal shopper. El seu objectiu és simplificar i escurçar el procés de compra respecte les botigues físiques, així com oferir el tracte personal que els e-commerce no poden donar.

 Aquest és l'exemple d'un look que proposat per Fashiop.

Aquest és l'exemple d'un look que proposat per Fashiop.

Darrere d'aquesta iniciativa hi ha en Carlos i l'Eduard, que compten amb una formació empresarial estratosfèrica i experiència en posicions directives en multinacionals. A finals de l'any 2014 van deixar les seves feines per dedicar-se exclusivament al projecte. Han abandonat l'especialització per convertir-se en homes orquestra i estan encantats amb el canvi. Treballen moltíssimes hores, però ho fan amb la idea de "treballar per viure millor, i no al revés". Per poder tirar endavant el projecte van invertir els seus estalvis. A més, han aconseguit el suport d'ENISA, una empresa pública que finança projectes innovadors.

 Un altre look proposat per Fashiop.

Un altre look proposat per Fashiop.

Un acord amb CONTI és la fita més important que han aconseguit fins ara. CONTI és una empresa que compta amb més de 50 anys de tradició en el sector del comerç tèxtil a Catalunya. Actualment disposa de nou botigues multimarca. Aquest acord permet a Fashiop oferir les marques amb les que treballa CONTI. Per exemple: Munich, Fred Perry, Napapijri, New Balance, Kerschel, Dockers, Barbour o Antony Morato. El preu mig de cadascuna de les peces d'una caixa ronda els 90 euros i l'import mig de les compres que fan els clients se situa entre els 250 i 300 euros.

 Una caixa amb propostes de Fashiop a punt per servir.

Una caixa amb propostes de Fashiop a punt per servir.

Paral·lelament, en Carlos i l'Eduard treballen per incorporar noves marques. Per exemple, recentment han arribat a un acord amb la marca barcelonina de rellotges de fusta MAM. Seria interessant que poc a poc incrementessin l'oferta de marques més petites, amb produccions locals i sostenibles. Veurem. Tot i que de moment el seu mercat és Espanya, confien que acabarà sent el món. A més, és possible que en un futur ampliïn el servei al gènere femení. Sigui com sigui, de moment ells entreguen i recullen personalment algunes de les caixes per conèixer de primera mà les impressions dels seus clients.

Instagrafic, fotografies digitals cosides artesanalment

La família propietària d'una petita impremta de Granollers es troba per dinar. Instagram es cola a la conversa. Comparen el màxim número de likes aconseguits per cadascú. Acaben preguntant-se qui imprimeix totes aquelles fotografies. La resposta és unànime: ningú. Així va sorgir la idea del que acabaria sent Instagrafic. Avui ofereix una solució fàcil i ràpida per imprimir fotografies d'Instagram, Facebook i el carret del mòbil en un format artesanal. D'aquesta manera pots guardar i gaudir de les fotografies com es feia abans.

 Les tres opcions d'àlbums que ofereix Instagrafic.

Les tres opcions d'àlbums que ofereix Instagrafic.

T'instal·les l'aplicació Instagrafic - Back to paper, disponible per iOS i Android. Esculls el format d'impressió. Pots optar per un àlbum cosit manualment o bé un àlbum desmuntable. Selecciones les fotografies d'Instagram, Facebook i el carret del mòbil que t'interessa incloure a l'àlbum. L'aplicació et munta una proposta de forma automàtica. T'ofereix l'opció de modificar l'ordre de les fotografies, la seva posició dins la pàgina i el color de fons. També pots posar un nom a l'àlbum. Un cop satisfet amb el resultat, confirmes la comanda i passes per caixa. Reps el teu àlbum a casa al cap de quatre dies. Així de fàcil i ràpid.

 Els àlbums d'Instagrafic s'elaboren seguint un procés de producció artesanal.

Els àlbums d'Instagrafic s'elaboren seguint un procés de producció artesanal.

Pots escollir entre dos formats d'àlbum cosit artesanalment. La mida S fa 13x13cm i la XL 25x25cm. També pots decidir incloure-hi 16, 25 o 36 fotografies. Els preus es mouen entre 15,50 i 34,50 euros. Pel que fa a l'àlbum desmuntable, anomenat Instagrafic Prints, pot incorporar 12, 24 o 36 fotografies i costa entre 14,5 i 18,5 euros. Les despeses d'enviament estan incloses en tots els casos. En un sector en el que la competència s'ha multiplicat amb molt poc temps, Instagrafic aconsegueix diferenciar-se dels seus rivals oferint un producte molt cuidat, tant pel que fa als materials i als acabats, com pel que fa a l'estètica. També s'esforça per atendre als clients de forma ràpida i propera.

 La Tarifa Plana Instagrafic permet imprimir fotos compartides amb amics i familiars.

La Tarifa Plana Instagrafic permet imprimir fotos compartides amb amics i familiars.

A banda de les opcions comentades, Instagrafic acaba de llençar un nou producte, que ha batejat amb el nom de Tarifa Plana Instagrafic. Envies via Whatsapp tantes fotografies com vulguis al telèfon 664 343 960. Quatre dies després de confirmar la comanda, reps a casa una caixeta de cartó amb les fotografies impreses en format 13,5x13,5cm. Tot plegat té un cost de 17 euros. Si vols imprimir fotografies teves juntament amb les d'altres d'amics o familiars, podeu crear un grup i compartir-les amb el mateix telèfon. Si bé aquesta proposta encara no s'anuncia al web d'Instagrafic, ha tingut molt bona acollida entre les persones que l'han pogut provar.

Tot això és possible gràcies a en Josep Sánchez, fill del propietari de la impremta. El gener de 2014 va deixar-ho tot per dedicar-se exclusivament a Instagrafic. Des d'aleshores va tot el dia amunt i avall amb l'empresa: ordinador, llibreta i bolígraf. Quan va iniciar el nou projecte es pensava que vendre per internet seria fàcil i assequible. Amb els mesos, s'ha adonat que és tot el contrari. Malgrat les dificultats, ha aconseguit vendre a més de 40 països diferents. Actualment busca finançament públic. Tot i que encara no viu del projecte, sí que li permet fer un bon sopar de tant en tant. Mentrestant, en Josep pot comptar amb el seu pare, que l'ha acompanyat en tot el procés.

Si vols seguir la pista a Instagrafic, sàpigues que els trobaràs a backtopaper.com. Resulta que van rebre un simpàtic correu del departament legal d'Instagram advertint-los que havien d'abandonar el domini instagrafic.com si no volien que els denunciessin per fer ús de la seva marca. Tenint en compte la mida i poder d'Instagram, van preferir canviar de domini. Sembla que aquest és el camí que també han seguit empreses molt més grans que han rebut el mateix tipus de correu per part d'Instagram. Una llàstima, ja que Instagràfic és una barreja dels dos noms que ha tingut l'impremta familiar al llarg de la seva història: Instant Copy i iGrafic.