Kokorome, teixits ecològics i serigrafia artesanal

Tot xerrant va sorgir el tema i van decidir unir els seus camins per iniciar una aventura juntes. Tant la Mar com la Mireia tenien ganes d'iniciar un projecte personal relacionat amb l'artesania per tal de desenvolupar la seva part creativa, però cap de les dues tenia una idea massa clara. Juntes van veure la llum! Des de l'abril del 2015 creen, produeixen i comercialitzen productes fets amb teixits ecològics i serigrafiats artesanalment. El seu projecte és Kokorome.

La Mar i la Mireia s'encarreguen personalment de tot el procés. Des de la selecció dels teixits, fins al disseny, l'estampació i la confecció. Tot passa per les seves mans. De moment ofereixen coixins, fundes nòrdiques, cistells (ideals per a plantes), bosses, motxilles i individuals. De totes maneres, ja pensen en productes per a nadons i nens. Encara no han venut fora de Catalunya, però confien que ho faran en un futur pròxim.

Posicionar Kokorome com una marca de referència al sector handmade i ecofriendly, i poder viure totes dues del projecte. Aquests són els propers objectius de la Mar i la Mireia. Per això dediquen a cada producte tota l'atenció possible. Uns mesos després d'aquella primera conversa, la llum segueix ben viva. "Ens agrada molt el que fem, ens entenem i ens compenetrem", diuen.

Estrella&Dolls, nines de drap del segle XXI

Quedar-se sense feina la va connectar amb el seu somni: fer nines de drap. Durant els últims 5 anys l'Estrella s'ha dedicat a imaginar i donar forma a les seves nines i ninots. No són com les nines de drap de tota la vida, sinó que tenen un aire actual. La clau és la selecció dels personatges, així com dels teixits i complements. El resultat són nines de drap del segle XXI. El seu projecte és Estrella&Dolls

Entre els personatges més venuts hi ha la Frida Khalo i els barbuts. També formen part de la col·lecció el Petit Príncep, un gat tribut a David Bowie, una elefanta i la seva filla, unicorns, sirenes i mariners tatuats, entre d'altres. A més, l'Estrella fa nines personalitzades. Els preus es mouen entre els 32 i els 48 euros, segons el model i la mida.

Si bé les nines d'Estrella&Dolls es converteixen sovint en elements decoratius, l'Estrella se sent feliç quan un clienta li explica que la seva filla dorm cada nit abraçada a una de les seves nines. Per arribar fins aquí s'ha hagut d'armar de paciència i bon humor. També ha comptat amb el suport de la seva parella, en Xavier, que l'ha animat i acompanyat en aquest camí.

Octàgon Design, dissenys simples per a les teves idees i plans

L'Octavi Serra esperava impacient que la impressora escopís el primer producte del seu nou projecte. Va ser un planificador mensual. Va agradar. La gent en volia. Avui, quatre anys després d'aquell primer producte sorgit d'una impressora casolana, les propostes d'Octàgon Design han volat molt lluny.

Les seves llibretes, planificadors i calendaris respiren disseny i simplicitat. Diuen que aquesta simplicitat permet que la imaginació flueixi. Estan convençuts que els mòbils i les tablets han enterrat les agendes tradicionals. Per això, enlloc de desenvolupar agendes cada vegada més completes i gruixudes, se centren en crear nous dissenys i provar nous materials. Busquen l'equilibri entre allò que és millor i allò que és més sostenible.

Aquesta empresa familiar comercialitza un 60% dels seus productes a l'estranger. De fet, el mercat exterior ha estat el seu propòsit des que van començar. Les seves propostes es troben a les prestatgeries de les millors botigues de disseny i moda. I els consta que les estan fent servir personatges d'allò més sorprenents. Els està passant allò que desitjaven. L'inimaginable!

UTOOPIC, apropar els animals a les persones

Apassionats del disseny i animals a parts iguals. Així són els dissenyadors industrials Andreu Carulla i Albert Sararols. Precisament per això l'any 2011 es van unir amb un objectiu comú: aprofitar els seus coneixements i experiència com a dissenyadors per acostar els animals a les persones. El seu projecte es diu UTOOPIC.

Fabriquen mobiliari per a mascotes i animals que viuen en llibertat amb materials respectuosos amb el medi. Utilitzen una paleta de colors tranquils i segueixen una estètica senzilla. Amb aquests ingredients han creat peces de qualitat i boniques ideals per a l'entorn domèstic i urbà. 

La col·lecció Neighbirds de casetes i menjadores modulars per a ocells és una de les grans fites del projecte. Quan van presentar-la van aconseguir despertar un gran interès a Europa. Van aparèixer en prestigiosos blogs i revistes del món del disseny.

Venen principalment a França, Alemanya, el Regne unit i altres països del nord d'Europa. De fet, el mercat internacional ha estat la seva principal font de confiança. Per això tenen un molt bon record de la seva participació a la fira Maison & Objet de París, on van poder parlar del projecte amb clients internacionals. 

UTOOPIC els ha ajudat a aprendre que els somnis s'han de treballar molt. I així ho seguiran fent amb l'objectiu de convertir-se en referents fins del sector de l'edició de mobiliari per a mascotes. De fet, tenen en ment una llarga llista de nous productes, que de moment volen mantenir en secret.

Working in the Redwoods, ceràmica arrelada a la terra

El nom del projecte té l'origen en un viatge a San Francisco. Allà la Miriam va descobrir els boscos de sequoies. Va quedar enlluernada per la seva immensitat i la manera com aquests arbres viuen connectats a través de les arrels i s'ajuden entre ells. Es va sentir molt en contacte amb la terra, tal i com ho havia estat durant la seva infantesa. Treballar amb la ceràmica li transmetia la mateixa sensació. Per això va decidir que el seu projecte, que aleshores tot just començava, es diria Working in the Redwoods

La Miriam Cernuda, dissenyadora industrial, fa peces de ceràmica artesanals. De les seves mans en surten bols, càntirs, tasses i gerros, entre d'altres. Tots de línies minimalistes i fets amb matèries primeres naturals. El seu objectiu és ajudar-nos a viure en equilibri amb l'entorn del nostre dia a dia. Per això els productes de Working in the Redwoods són objectes de la vida quotidiana. Això sí, les sèries sempre són limitades. De fet, cada peça és única perquè està feta manualment.

De totes les seves propostes, el càntir és l'estrella. Si t'enamora, pot ser teu per 60 euros. Tant aquest com la resta de productes, els elabora al seu taller al barri del Born de Barcelona. Els ven aquí, però també a Madrid, València o Boston, entre d'altres llocs. Just acaba de llençar una nova col·lecció i té corda per a moltes més. El seu somni? Tal i com revela el nom del projecte, és treballar entre sequoies. 

ATIC 181, bosses pintades a mà a Barcelona

Viuen i treballen en un àtic assolellat del número 181 d'un carrer de Barcelona. Precisament perquè se senten afortunats de poder treballar en aquest espai el seu projecte es diu ATIC 181. Dissenyen i confeccionen artesanalment bosses i estoigs de diferents mides. Les pinten a mà una a una.

Ella es diu Katja i ell Miguel. Ella és italiana i viu a Barcelona des del 2003. Ha estudiat belles arts i aparadorisme. Ell és d'aquí i ha estudiat fotografia. Van començar aquesta aventura compartida a principis del 2015. Des de llavors fan bosses artesanals i de disseny funcional. 

En les seves bosses predominen els materials naturals i d'aquí. Per exemple, cotó 100% i cuir adobat al vegetal. Cuiden tots els detalls i són uns enamorats de la feina ben feta. De moment venen les seves peces només a Catalunya. Els podeu trobar en diferents mercats de la ciutat.

Fauna y Flora, un projecte vital basat en joies inspirades en la natura

Fer joies era l'afició de la Marta Pastor. Uns anys després es va convertir en la seva professió. Avui és un projecte vital que comparteix amb l'Òscar Pérez. Dissenyen joies inspirades en la natura, utilitzen materials naturals i treballen amb proveïdors locals sempre que és possible. 

La Marta treballava en tasques de producció en el món del cinema. Durant el seu temps lliure feia joies per passar una estona agradable treballant amb les mans. L'any 2011 va decidir convertir l'afició en professió. Va posar en marxa el projecte Fauna y Flora i va començar a formar-se en joieria. 

Ara bé, la Marta explica que l'aventura de debò va començar quan s'hi va sumar l'Òscar, fins aleshores gestor cultural. Aquest fet va permetre que el projecte s’estengués també a la seva manera de viure. De fet, aviat van decidir deixar la ciutat i anar a viure a la Garrotxa. En aquest nou entorn ha nascut el seu fill i aquí el volen veure créixer.

Tot i que els resulta difícil assenyalar un producte estrella, expliquen que l'última col·lecció, inspirada en l'espai, ha tingut molt èxit. La seva recepta? Creativitat, treball i sentit comú. Seguint-la han aconseguit perdre la por al futur. Expliquen que el fet que la seva feina depengui només d'ells els dóna molta confiança i tranquil·litat.

Des d'un inici, les xarxes socials i la botiga online són el principal canal de comunicació i vendes. Actualment un 40% de les vendes de Fauna y Flora es queden a Catalunya, un 45% viatgen a la resta d'Espanya i el 15% restant volen a diversos indrets d'arreu del món. 

Algunes d'aquestes vendes van acompanyades d'històries personals curioses. El més habitual són nois que es despisten o esperen fins a última hora per comprar el regal d'aniversari o Reis a la seva parella. Quan reben el correu d'una persona desesperada, fan el possible perquè el regal arribi a temps. Aquests, asseguren, són els clients més agraïts i fidels. 

Tenen clar que no volen que el projecte es desvirtuï. No volen obrir botigues, deixar de ser artesans per convertir-se en empresaris o dissenyar per a tercers. Són feliços així i, per tant, només esperen poder viure com ho fan ara. De fet, se senten molt a prop de la felicitat cada vegada que es creuen amb una persona que porta alguna de les seves peces.

Bas, ceràmica que dóna valor a les plantes

Donar a les plantes el valor que tenen. Acollir-les en un espai digne i convidar-les a viure a les llars amb harmonia. Aquest és l'objectiu del taller de ceràmica Bas. Darrere hi ha l'Alícia i la Xènia Bas. Són mare i filla. La seva primera col·lecció es diu Essencials i està formada per cinc models. Tots ells parteixen de l'Essencial Nº1, que és l'estrella.

De petita la Xènia passava llargues estones al taller de la seva mare, que li va ensenyar l'ofici i li va transmetre la passió per la ceràmica. De totes maneres, no es van posar a treballar juntes fins a finals del 2013. Va ser quan la Xènia va sentir la necessitat de crear un projecte personal per tal que ser coherent amb els seus valors. Abans havia treballat en diversos tallers de joieria i en una companyia de titelles.

Per desenvolupar la seva primera col·lecció, van comptar amb el suport de la dissenyadora Maria Massó. Amb ella van submergir-se en el món de les plantes. Volien descobrir com viuen i tot el que ens aporten. Un cop acabada la fase d'investigació, van iniciar el procés creatiu amb l'objectiu d'aconseguir una col·lecció de testos de disseny senzill i atemporal. Les diferents peces resultants formen un conjunt, però també funcionen per separat.

Poc a poc van arribant les recompenses a tot aquest treball. Han detectat un interès pel seu producte a l'estranger, especialment als països nòrdics, on ja han començat a vendre. A més, el proper 4 de juliol recolliran el Premi Nacional de Catalunya a la Millor Marca 2016. Paral·lelament han iniciat alguns projectes fets a mida, un camí que els interessa i tenen ganes de seguir. Mentre tot això passa, somien en un taller gran i obert a la gent.

Don fisher, peixos fora de l'aigua

La Julia Castaño estava a l'atur i buscava un projecte personal que l'omplís al 100%. Va trobar la resposta dins del mar. I és que va imaginar que un peix podia convertir-se en un estoig. Va presentar la primera col·lecció a la fira d'artesania de disseny Festivalet. Les seves propostes van agradar! Des de llavors que aquest és el seu projecte. Es diu Don Fisher.

Avui Don Fisher compta amb una extensa col·lecció de peixos, mol·luscs i crustacis convertits en estoigs, bosses, motxilles i moneders, entre d'altres. Estan fets amb cotó 100% i acabats amb molta delicadesa. Fins i tot el folre interior reprodueix la carn i espines del peix. Els seus preus van entre els 18 i els 56 euros. L'estrella és un peix de la col·lecció Mediterranean Sea que es diu Verdín.

La Julia, que actualment s'ocupa del disseny i la logística, ha arribat fins aquí fent les coses amb amor, i gràcies al suport que ha rebut per part de la família i els amics. Ara també compta amb l'ajuda de la Lorena Fernández, que s'encarrega de la comunicació i les tasques comercials. Juntes han arriscat, han decidit, han après a ser pacients i mai han deixat de ser constants.

És evident que fan un bon tàndem. Ho demostra el fet que han aconseguit vendre dos dels seus productes a Anthropologie, una prestigiosa cadena de botigues nord-americana que ofereix una cuidada selecció de roba, accessoris, regals i objectes per a llar. Diuen que no esperaven arribar tan lluny. Segurament tampoc esperen les sorpreses que els portarà la nova col·lecció que tenen previst llençar el proper setembre.  

Fina Badia | Knit Studio, vestir espais de punt

La Fina Badia vesteix hotels, restaurants, cases i festes. Ho fa amb punt, un tipus de teixit que es forma amb un únic fil que es va entrellaçant amb ell mateix fins a crear una xarxa. De les seves mans en surten catifes, cistells, capçals de llit, llums i coixins, entre d'altres objectes per a la llar i accessoris. 

Va formar-se en arts i tècniques de la moda a la Universitat de Southampton i va treballar durant 20 anys com a dissenyadora per a reconegudes marques de moda. L'any 2011 va crear Fina Badia | Knit Studio. Des d'aleshores no ha deixat d'imaginar i experimentar noves aplicacions del punt més enllà de la moda.

A banda de la seva col·lecció, la Fina ofereix la possibilitat de fer peces a mida, totalment adaptades a les necessitats dels seus clients. En tots els casos busca aportar calidesa i confort als espais. Per aconseguir-ho, a més d'innovar constantment, ha recuperat tècniques de teixir antigues.

Les propostes de la Fina han tingut molt bona acollida entre els professionals del sector de la decoració. De moment exporta una petita part del que produeix, però confia que els seus productes arribaran cada vegada més lluny. El que és segur és que de la seva passió n'ha acabat fent una professió. Això la fa sentir feliç quan s'aixeca cada matí. 

Pompilio Plants, testos amb cares fets per un home feliç

L'argentí Numa Maurette va volar de Buenos Aires a Barcelona acompanyat de 200 testos. Des d'aleshores continua aquí el projecte que va començar allà. És Pompilio Plants i consisteix en l'elaboració artesanal de testos de ceràmica amb cares, que combina amb plantes que simulen cabell. Se li va acudir la idea mentre estudiava botànica i de seguida va començar a fer classes de ceràmica. Des que va posar en marxa Pompilio Plants viu feliç fent el que li agrada.

Cada Pompilio és únic. Surt de les mans d'en Numa, que converteix el fang en un test amb cara. Aleshores s'ha de deixar assecar durant 3 o 4 dies, segons la seva mida i l'època de l'any. Després s'ha de coure al forn a 1.000 graus durant 24 hores. A continuació, s'esmalta i es torna a posar el forn 24 hores més a la mateixa temperatura. Finalment, toca trobar el millor cabell per a la cara, és a dir, la planta. Normalment utilitza cactus o plantes suculentes, que requereixen poques atencions. Els petits costen 14 euros i 23 euros els més grans.

De moment tots els Pompilios són blancs, però possiblement ben aviat n'hi haurà de negres. També és possible que en Numa creï nous formats de testos i altres productes de ceràmica. Paral·lelament vol començar a oferir un servei de disseny de balcons i jardins. El que ja és un fet és que Catalunya i Madrid són els seus principals mercats, i poc a poc les seves propostes van arribant també arreu de l'Estat i d'Europa. Qui sap si el taller lluminós i la botiga de ceràmica i plantes amb els que somia són a tocar.

NUUN KIDS DESIGN, on els bessons es troben

Van néixer uns bessons a la família i es van adonar que era difícil trobar coses especials per a ells. Així va ser com les arquitectes Bruna Vila i Núria Motjé van començar l'aventura de NUUN KIDS DESIGN. Dos anys després, nens i pares d'arreu del món gaudeixen de les seves trones, cadires, taules i escriptoris. Un mateix moble pot ser utilitzat per bessons, germans o un únic nen o nena.

 La cadira OSIT evoluciona a mesura que el nen creix.

La cadira OSIT evoluciona a mesura que el nen creix.

Els seus productes permeten que bessons o germans amb poca diferència d'edat comparteixin un mateix espai. A més, són reutilitzables. És a dir, a mesura que els nens creixen, poden fer-se servir per a funcions diferents. Estan pensats per estimular la seva creativitat i ocupar poc espai. Els mobles són de fusta FSC i els complements tèxtils (coixins i bosses) de cotó.

El producte estrella és la trona OUEAT. Es pot transformar en una taula i cadira o en un espai d’emmagatzematge. La creativitat d'aquestes arquitectes és l'origen dels seus èxits, i sembla que també serà la clau de les noves propostes. Actualment estan treballant en el desenvolupament d'un nou producte relacionat amb el son dels nadons. 

Venen a l'estranger més del 50% de la seva producció i han guanyat diversos premis de disseny internacionals. De totes maneres, la fita més gran que han aconseguit és ajudar a un nen de l'hospital Sant Joan de Déu a menjar gràcies a l'ergonomia de la seva trona. Han arribat fins aquí perquè han estat perseverants i no s'han rendit mai. Si tens en ment un nou projecte, et recomanen que t'hi llencis i de ben amunt!

Arrels Barcelona, actitud en forma de sabates

Les seves sabates són addictes al color i contagien optimisme. Ells són en Javier Llaudet i en Pepe Llaudet, cosins i socis des de fa un any i mig. En Javier, amb experiència en el món de la moda, tenia la impressió que a la majoria de marques els faltava ànima. Per això va decidir que havia arribat el moment de crear una marca capaç de transmetre una actitud més enllà del propi producte. És Arrels Barcelona. De moment sembla que el missatge arriba. Ja han venut 6.000 parells de la primera col·lecció.

Col·laboren amb artistes d'arreu del món residents a Barcelona per desenvolupar part dels models. Fins ara ho han fet amb Hey Studio, Yoshi Sislay, Lara Costafreda i Catalina Estrada. Per a la col·lecció de l'estiu del 2017 estan treballant amb Neil Harbisson, artista i activista cíborg. El seu objectiu de dissenyar una sabata a partir d'una cançó. També amb altres artistes. Amb la voluntat de transmetre una actitud més enllà del producte, han creat una olor pròpia amb Ernest Ventós (Nasevo) i acompanyen les seves sabates amb música a Spotify.

Un 50% de les seves sabates volen a l'estranger. Japó, Xina, Austràlia i Alemanya són alguns dels destins. A més, ben aviat comptaran amb un e-commerce i ja han pactat la distribució dels seus productes arreu del món de cara a la nova col·lecció. De totes maneres, els queden moltes coses per fer. L'objectiu més imminent és la col·laboració amb creadors que ben poc tenen a veure amb el disseny i la il·lustració. Fa molt bona pinta, però no en volen donar més detalls. El seu somni és convertir-se en una marca líder en el sector del calçat d'estiu i estar presents a Tokyo i Nova York. Amb optimisme tot és més fàcil!

Paper Factorem, llibretes boniques i sostenibles d'una jove enamorada del paper

Feia paper reciclat a la terrassa de casa seva sense parar. Al cap d'un any tenia una muntanya de paper. Se li va ocórrer que podia convertir-lo en llibretes. En aquell moment no dominava l'enquadernació. El resultat van ser unes llibretes molt rudimentàries i poc pràctiques, tot i que també molt boniques. Va fotografiar-ne algunes i va pujar les imatges a les xarxes. De cop i volta van aparèixer persones interessades en les seves llibretes. Així va néixer Paper Factorem. La seva creadora és l'Anna Camps i té només 23 anys.

 L'Anna Camps viu a La Garriga i té 23 anys.

L'Anna Camps viu a La Garriga i té 23 anys.

Totes les llibretes de Paper Factorem surten de les mans de l'Anna i són el resultat d'un procés totalment artesanal. Estan fetes amb paper reciclat, folrades amb teles de cotó i cosides manualment seguint el mètode d'enquadernació japonesa. Poden semblar delicades, però són resistents. Ho certifica la mateixa Anna, que sempre en porta una dins de la bossa per endreçar-se les idees. De fet, l'escriptura forma part de la seva professió, ja que és redactora i community manager. 

 L'enquadernació japonesa és la tècnica utilitzada per Paper Factorem.

L'enquadernació japonesa és la tècnica utilitzada per Paper Factorem.

Actualment compta amb una trentena de models. Els quaderns A6 i A5 tenen 70 pàgines, i 50 els de mida A4. En aquest cas el paper és de color crema i força gruixut, cosa que el fa ideal per a àlbums de fotos. Els ven aquí, però també fora. Un 50% de les seves llibretes volen al País Basc, Galícia, Madrid, Alemanya i Anglaterra. Tot i que li fa il·lusió tenir clients estrangers, no és la seva prioritat. De fet, a principis de març obrirà una botiga pròpia al centre de La Garriga. Les llibretes de Paper Factorem conviuran amb productes de les marques Fauna y Flora, Susi Sweet Dress, The Mochi & The Bear, Vifo i Numon. Si et queda lluny, pots comprar les llibretes de Paper Factorem a Etsy. Es mouen entre els 8 i els 25 euros.

 Els quaderns de Paper Factorem estan disponibles en els formats A6, A5 i A4.

Els quaderns de Paper Factorem estan disponibles en els formats A6, A5 i A4.

Arribar fins aquí no ha estat fàcil. A l'Anna li han dit "no" a moltes botigues on li hauria agradat vendre les seves llibretes i també molta gent ha qüestionat la seva aposta pel projecte. A més, ha passat temporades sense rebre cap comanda. Ens aquests moments ha comptat sempre amb el suport de la seva mare i la seva parella, a totes duess els està molt agraïda. Tot plegat l'ha ajudat a guanyar autoestima, seguretat i confiança, que no tenia abans de començar aquesta aventura. Avui està convençuda que pot aconseguir el que es proposi. 

 Els quaderns de Paper Factorem estan fets amb paper reciclat.

Els quaderns de Paper Factorem estan fets amb paper reciclat.

De tot el camí recorregut fins ara, l'Anna es queda amb les persones que s'han apropat a les seves llibretes amb interès. Sobretot s'ho ha passat molt bé amb aquelles persones que han compartit amb ella els seus projectes de futur. De fet, l'Anna és una convençuda de la col·laboració i ajuda entre professionals de qualsevol àmbit professional. Aquesta és una de les seves petites lluites. De totes maneres, la seva gran lluita és el consum responsable. Si pogués canviar alguna cosa, faria que tant compradors com venedors apostessin per productes fets aquí de forma digna i sostenible. Ella predica amb l'exemple. 

FUO, el marketplace de creadors de Barcelona

Són estudiants universitaris i fundadors de FUO. En Gilbert, en Francesc i en Jordi han ideat un marketplace que recull una acurada selecció de propostes de petits creadors de Barcelona. El seu objectiu és facilitar la venda online a petites marques de la ciutat, que moltes vegades no tenen el temps o els recursos necessaris per fer-ho pel seu compte. Més enllà de promoure la venda online dels seus productes, també persegueixen aportar-los visibilitat i donar suport al comerç local.

 Així es mostren els productes al web del  marketplace  FUO.

Així es mostren els productes al web del marketplace FUO.

Van fixar-se en una amiga que dissenyava i produïa joies des de casa. Les seves creacions tenien èxit a les xarxes socials, però no comptava amb una plataforma a través de la qual arribar còmodament al seu públic. Van veure l'oportunitat de crear una plataforma per als creadors de Barcelona en la mateixa situació que la Marta. Van posar-se a treballar fa aproximadament mig any i van llençar el web el passat 2 de novembre. Avui ja compten amb gairebé seixanta marques de moda, complements i decoració.

 Puf Piedra del creador I Make Objects.

Puf Piedra del creador I Make Objects.

FUO ha estat possible tot i la falta de temps, experiència i recursos dels seus creadors. Han tret el temps d'on han pogut per ocupar-se personalment de les diverses fases del projecte i així estalviar-se els diners que no tenien. Tot ho han fet per primera vegada i, per tant, han après a cada pas. Això sí, han comptat amb el suport de dos mentors coneixedors de l'àmbit digital. Són l'Oscar Pierre de Glovo App i en Robert Cambra, que darrerament s'ha incorporat a Google.

Dos mesos després del llançament, ja han a venut a Mallorca, Sant Sebastià, Saragossa i Albacete, entre d'altres. Tenen pendent traduir el web a l'anglès per poder arribar a l'estranger. De fet, el seu proper objectiu és replicar el model en una altra ciutat. De moment es diverteixen visitant mercats físics per aconseguir que nous creadors s'uneixin a FUO.

Ergokids, els mobles de l'escola a casa

Imagina els mobles d'una escola bressol. Ara imagina els mobles d'una llar on hi viu un nen petit. S'assemblen? Segurament no massa. Precisament en això es van fixar els creadors d'Ergokids. Aquesta línia de mobiliari infantil per a la llar neix de la mà d'Albera, que fa més de 25 anys que fabrica mobles adaptats a les necessitats dels infants per a escoles bressol i centres d'educació primària. 

 El Cranc és un moble de la col·lecció Encaix d'Ergokids.

El Cranc és un moble de la col·lecció Encaix d'Ergokids.

El mobiliari d'Ergokids s'adapta a la mida del cos dels infants i a les seves necessitats funcionals. Com que tot plegat canvia a mesura que els nens creixen, els mobles permeten diferents usos al llarg de la seva vida útil. D'aquesta manera s'afavoreix l'aprenentatge dels petits i també el consum responsable, ja que un mateix moble pot servir per a diverses edats. 

 L'Elefant és un armari que deixa lliure la part inferior perquè es pugui destinar a jugar.

L'Elefant és un armari que deixa lliure la part inferior perquè es pugui destinar a jugar.

Ergokids fabrica tots els seus mobles a Catalunya. La fusta utilitzada per a la producció prové de boscos gestionats de forma sostenible. A més, no es fan servir substàncies tòxiques ni tampoc mescles de components no separables. Això facilita la reutilització o reciclatge del moble un cop es deixa d'utilitzar.

 Aquesta cadireta, que permet tres alçades diferents, és el producte estrella d'Ergokids.

Aquesta cadireta, que permet tres alçades diferents, és el producte estrella d'Ergokids.

Actualment compten amb dues col·leccions. Són Albera Llar i Encaix. La darrera és fruit d'una col·laboració amb l'arquitecte Gerard Martínez de l'estudi Claudevoltes. Treballen per llençar noves col·leccions que incorporin llits i lliteres, així com nous models de cadires i taules. De moment el producte estrella és la cadireta de tres postures, que permet tres alçades diferents i que els nens poden fer servir per jugar, seure o menjar.

 Calaix amb divisió si es col·loca horitzontal i prestatgeria si es col·loca vertical.

Calaix amb divisió si es col·loca horitzontal i prestatgeria si es col·loca vertical.

Per a una atenció personal et pots adreçar a la botiga física que tenen a Badalona. També compten amb una botiga online, on pots trobar els seus mobles i una acurada selecció de productes d'altres fabricants que comparteixen els seus mateixos valors.

 Cub combinable que suggereix diferents usos.

Cub combinable que suggereix diferents usos.

Verde Botella, donar una nova vida al vidre

"Ya llega la botellera". Així reben a la Thaïs els restauradors que visita setmanalment a la recerca d'ampolles de vi de vidre gruixut. També acostuma a recórrer Els Encants o El Rastro. Busca tota manera d'objectes de vidre a bon preu, com ara garrafes o embuts. El vidre és la matèria primera de les seves creacions. Converteix les ampolles de vi en gots, portaespelmes, petits horts urbans i llums. També crea llums a partir de garrafes i embuts. Verde Botella és el nom d'aquest projecte.

 Llums de sostre La Juana. Hi ha dues mides disponibles, cadascuna amb un acabat diferent.

Llums de sostre La Juana. Hi ha dues mides disponibles, cadascuna amb un acabat diferent.

Mentre estudiava disseny gràfic va començar a fer petites peces de vidre. La Thaïs, però, volia fer coses més grans. Per això va decidir formar-se a la Real Fábrica de Cristales de la Granja de Segovia. Va completar aquests estudis amb estades a Turquia i Bolonya. Encara no fa un any que va tornar de l'estranger i ja es guanya la vida venent els seus productes. De moment els ven principalment a Catalunya, Madrid i Sant Sebastià. El seu proper objectiu és obrir-se mercat al nord d'Europa. Precisament amb l'objectiu d'arribar a altres mercats, compta amb una botiga online a Etsy.

 Lettuce és un petit hort urbà que costa 18 euros.

Lettuce és un petit hort urbà que costa 18 euros.

Treballa el vidre reciclat amb tècniques en fred. Acompanya tots els processos d'aigua per tal de mantenir el vidre refrigerat i, així, evitar que es trenqui. Primer talla el vidre amb una serra diamantada, després llima les arestes per arrodonir-les i també l'interior per aconseguir un bon acabat. Finalment, si vol obtenir un resultat satinat, hi aplica sorra a alta pressió, que es menja part del vidre.

 El portaespelmes Helmet costa 35 euros. És el producte estrella de la línia bàsica.

El portaespelmes Helmet costa 35 euros. És el producte estrella de la línia bàsica.

Combina les seves propostes amb un servei de personalització, que ofereix tant a particulars com a empreses. Més d'una parella, per exemple, li ha demanat que personalitzés una ampolla de cava del seu casament. També ha fet gots personalitzats per a restaurants. Tot plegat permet a la Thaïs satisfer el que per a ella és una necessitat vital: expressar-se i treballar amb les mans.

 Aquest és el model Glass. El pack de 2 gots costa 14,50 euros.

Aquest és el model Glass. El pack de 2 gots costa 14,50 euros.

A pesar de la joventut del projecte, la Thaïs ja treballa en el desenvolupament de nous productes. Combinaran el vidre amb altres materials, com el suro i el ciment. Sigui quin sigui el resultat, darrere sempre hi haurà l'objectiu de donar la volta a les coses i convertir-les en objectes funcionals i de disseny. Tampoc mai abandonarà els fonaments del projecte: la sostenibilitat i la creativitat. I mentre tot això passa, la Thaïs somia en un taller-botiga on la gent pugui veure com treballa. 

Boxbuckle, tancar i obrir caixes de cartró amb una sola mà

Truquen al timbre. És un missatger amb una caixa. Ha arribat el paquet de Percentil que l'arquitecta Laura Martinell va comprar abans d'ahir. Ja té la roba per als seus fills, però també una caixa de cartró més a casa. Decideix reutilitzar-la. Un cop plena de joguines de la nena, s'adona que no tanca bé. Descarta fer servir cinta adhesiva perquè li sembla una solució poc pràctica. Amb l'objectiu de resoldre aquest problema quotidià, la Laura agafa un tros de plàstic que corre per casa i dissenya un sistema per tal de poder tancar i obrir caixes de cartró tantes vegades com sigui necessari. Així va néixer Boxbuckle

 Així funciona la tanca de Boxbuckle. La pots obrir i tancar amb una sola mà!

Així funciona la tanca de Boxbuckle. La pots obrir i tancar amb una sola mà!

BoxBuckle ofereix tanques per a caixes de cartró amb l'objectiu de poder-les tancar i obrir còmodament. Fins i tot es pot fer amb una mà! A més, l'operació es pot repetir totes les vegades que calgui. D'aquesta manera es dóna una sortida sostenible a les caixes que s'acumulen a cases i oficines. Actualment és un producte patentat i que es fabrica a Castellar del Vallès. Hi ha disponibles més de 15 models diferents, entre els quals destaquen un disseny basat en el panot de la flor de Barcelona, així com els dissenys d'una marieta i una tortuga. El seu cost és d'entre 1,5 i 2,5 euros. També es poden comprar paquets que inclouen diversos models. Els podeu trobar al web de Boxbuckle.

 Boxbuckle és una bona solució per tancar caixes de joguines.

Boxbuckle és una bona solució per tancar caixes de joguines.

La Laura ja està treballant en noves idees que espera materialitzar ben aviat. Totes giren a l'entorn del consum responsable amb el medi i la reutilització. De moment està fent proves per donar una segona oportunitat als ous Kinder grocs que tant els agraden als seus fills . Si t'interessa, pots veure les proves al seu Instagram. Els ven sota comanda. També ha elaborat tutorials DIY (Do It Yourself) en els quals proposa idees per reutilitzar residus. Per exemple, explica com convertir en testos les llaunes de llet en pols per a nadons o com donar una segona vida a les caixes de plàstic per a fruita. Algunes d'aquestes propostes s'han convertit en virals a Pinterest i l'ajuden a atraure visitants cap al seu lloc web.

 Proposta de la Laura Martinell per reutilitzar els ous Kinder. És un Kindercactus!

Proposta de la Laura Martinell per reutilitzar els ous Kinder. És un Kindercactus!

Per poder arribar fins aquí, la Laura ha dedicat moltíssimes hores al projecte, ha tingut paciència i ha après dels seus errors. També li han sorgit dubtes, però ha sabut aïllar-los i deixar-los passar. Diu que de vegades és necessari si vols tirar endavant una idea. Construir el seu propi camí la fa feliç. De fet, tornaria a recórrer els quilòmetres que ja ha completat encantada de la vida. Malgrat totes les fites aconseguides fins ara, de moment la Laura ha de compaginar Boxbuckle amb la feina com a arquitecta i dissenyadora gràfica.

 Nova vida per als pots de llet en pols per a nadons i les caixes per a fruites.

Nova vida per als pots de llet en pols per a nadons i les caixes per a fruites.

Volto, una nova manera de salpebrar

Va començar com un projecte universitari d'una jove a qui li agrada cuinar i menjar bé. Avui és en una nova manera de salpebrar i condimentar els plats amb espècies en pols. S'anomena Volto i la seva creadora és la dissenyadora Mireia Rius Sol. Per poder-ne gaudir n'hi ha prou amb fer mitja volta. Si capgires l'estri, esculls amb quin dels dos ingredients que conté vols condimentar. Si el que gires és el tap, obres o tanques els orificis a través dels quals surt el condiment. Les voltes són la clau del producte i l'explicació del nom. 

 Volto és un estri de cuina que permet salpebrar i condimentar fent mitja volta.

Volto és un estri de cuina que permet salpebrar i condimentar fent mitja volta.

Vidre i suro. Aquests són els materials que combina. De la part de vidre se n'encarrega un taller portuguès especialitzat en la fabricació de material de laboratori. El suro és cosa d'una empresa de Polinyà. L'envàs és de cartró i es fabrica a Castellar del Vallès. Es tracta, doncs, de materials bàsics combinats amb enginy. Seguint amb aquesta filosofia, la Mireia treballa per desenvolupar nous productes. De moment té en ment pots per a herbes. De fet, el seu somni és desenvolupar una col·lecció completa d'utensilis de cuina.

 L'envàs de Volto està fet de cartró i es fabrica a Castellar del Vallès.

L'envàs de Volto està fet de cartró i es fabrica a Castellar del Vallès.

Actualment Volto es comercialitza en una dotzena de botigues físiques de Catalunya i les Illes. També a Antik New Concept i Fuo Concept, marketplaces de creadors locals, i a la botiga online de productes fets amb suro Corck Shop Bcn. Tot i això, la Mireia no viu exclusivament d'aquest projecte. Treballa de dissenyadora industrial en una empresa a jornada completa. El seu secret? Treballar més hores que un rellotge, ser perseverant i creure en el que fa. Aplicant aquesta recepta espera introduir aviat el seu producte arreu d’Europa. Segur que sí!

 Els orificis s'obren i es tanquen donant mitja volta al tap.

Els orificis s'obren i es tanquen donant mitja volta al tap.

Flora, les plantes de l'amor etern

Eternes i lliures de plàstic. Així són les plantes que proposa Flora. El Nadal de fa tres anys l'Iris Tarraga i la Lucía Castro van regalar un simpàtic llibre d'instruccions sobre com cuidar una ponsètia als clients del seu estudi de disseny gràfic. Mesos més tard, recordant la aquell detall nadalenc, l'Iris va tenir un pensament: regalar plantes i rams que perduressin per sempre. La idea els permetia fusionar les dues grans passions que comparteixen: les plantes i el disseny gràfic. Havia nascut Flora.

 Embalatge dins del qual s'envien les plantes eternes.

Embalatge dins del qual s'envien les plantes eternes.

 Iris Tarrga i Lucía Castro, les creadores de Flora.

Iris Tarrga i Lucía Castro, les creadores de Flora.

Fotografies de geranis, roses, tulipes o hortènsies. Això és el que ofereixen. No són fotografies qualssevol. Són obra dels fotògrafs Raúl Ruz i Ampi Aristu. A més, l'Iris i la Lucía cuiden tots i cadascun dels detalls, des de la composició i el contrast dels colors fins al gerro o test més adequats per a cada cas. També és cosa seva el text que apareix en algunes de les fotografies, l'embalatge dins del qual les envien i el disseny del web. Fins i tot escriuen manualment les notes personalitzades amb les que els clients poden acompanyar les plantes que compren a Flora. De fet, tots els professionals i empreses implicats en el projecte són de Catalunya.  

A més de ser per tota la vida, les plantes de Flora estan pensades per apropar la natura a les ciutats i omplir les cases de color i alegria. Tot plegat sense la necessitat de pensar en regar-les, controlar la llum que tenen o vigilar si pateixen plagues. I ara que s'apropa el Nadal, Flora també oferirà una versió sostenible d'avet, ideal per decorar el menjador o l'oficina. Si opteu per felicitar les festes, desitjar sort, fer una declaració d'amor o demanar perdó amb una de les seves plantes, ho heu de fer a través del web floraindoor.com. El preu de les plantes eternes és de 25 o 35 euros, segons si mesuren 30x40 o 50x70cm. La venda en botigues físiques només se la plantegen de forma puntual.

Tot i les dificultats per compaginar el projecte amb la feina diària de l'estudi, l'Iris i la Lucía estan molt satisfetes amb la resposta del públic. De fet, un 80% de les vendes de Flora volen a l'estranger. Alemanya, el Regne Unit i els Estats Units són els països que millor han acollit la iniciativa. Amb la idea de seguir creixent, tenen previst llençar una nova línia de rams i de cactus, aquests últims arran de les peticions que han rebut per part dels clients. També preveuen oferir la possibilitat d'escollir entre diferents suports, com ara marcs, cintes o xinxetes. Mentre tot això passa, elles somien que algun dia podran voltar món a la recerca de noves plantes per fotografiar.