Petit Taller de Muntanya, objectes fets de fusta dels Pirineus

Els agraden les coses boniques i senzilles, estimen la natura i viuen als Pirineus. Quan va néixer el seu primer fill van sentir la necessitat de crear amb allò que tenien al seu abast. La fusta. Van sortir-ne estris de cuina, complements i botons. Són la Melania i l'Artur, ella és mestra i ell forestal. El seu projecte es diu Petit Taller de Muntanya.

Recullen la fusta del bosc i la treballen artesanalment. De les seves mans en surten culleres, ganivets d'untar, espàtules, taules de tallar, arracades i botons. Tots únics. Els preus d'aquests productes es belluguen entre els 10 i els 75 euros. Alguns ja han volat a l'estranger. A Suïssa o França, per exemple.

No poden dedicar al projecte tant temps com voldrien, però ja tenen en ment nous plans. El primer i més imminent consisteix en estrenar una nova serra que han comprat. Properament també volen posar en marxa un taller d'elaboració de culleres de fusta per tal de compartir els seus coneixements. 

Kokorome, teixits ecològics i serigrafia artesanal

Tot xerrant va sorgir el tema i van decidir unir els seus camins per iniciar una aventura juntes. Tant la Mar com la Mireia tenien ganes d'iniciar un projecte personal relacionat amb l'artesania per tal de desenvolupar la seva part creativa, però cap de les dues tenia una idea massa clara. Juntes van veure la llum! Des de l'abril del 2015 creen, produeixen i comercialitzen productes fets amb teixits ecològics i serigrafiats artesanalment. El seu projecte és Kokorome.

La Mar i la Mireia s'encarreguen personalment de tot el procés. Des de la selecció dels teixits, fins al disseny, l'estampació i la confecció. Tot passa per les seves mans. De moment ofereixen coixins, fundes nòrdiques, cistells (ideals per a plantes), bosses, motxilles i individuals. De totes maneres, ja pensen en productes per a nadons i nens. Encara no han venut fora de Catalunya, però confien que ho faran en un futur pròxim.

Posicionar Kokorome com una marca de referència al sector handmade i ecofriendly, i poder viure totes dues del projecte. Aquests són els propers objectius de la Mar i la Mireia. Per això dediquen a cada producte tota l'atenció possible. Uns mesos després d'aquella primera conversa, la llum segueix ben viva. "Ens agrada molt el que fem, ens entenem i ens compenetrem", diuen.

Estrella&Dolls, nines de drap del segle XXI

Quedar-se sense feina la va connectar amb el seu somni: fer nines de drap. Durant els últims 5 anys l'Estrella s'ha dedicat a imaginar i donar forma a les seves nines i ninots. No són com les nines de drap de tota la vida, sinó que tenen un aire actual. La clau és la selecció dels personatges, així com dels teixits i complements. El resultat són nines de drap del segle XXI. El seu projecte és Estrella&Dolls

Entre els personatges més venuts hi ha la Frida Khalo i els barbuts. També formen part de la col·lecció el Petit Príncep, un gat tribut a David Bowie, una elefanta i la seva filla, unicorns, sirenes i mariners tatuats, entre d'altres. A més, l'Estrella fa nines personalitzades. Els preus es mouen entre els 32 i els 48 euros, segons el model i la mida.

Si bé les nines d'Estrella&Dolls es converteixen sovint en elements decoratius, l'Estrella se sent feliç quan un clienta li explica que la seva filla dorm cada nit abraçada a una de les seves nines. Per arribar fins aquí s'ha hagut d'armar de paciència i bon humor. També ha comptat amb el suport de la seva parella, en Xavier, que l'ha animat i acompanyat en aquest camí.

Lalala toys, mestres del ganxet

Aquesta és la història d'una parella de dissenyadors que no eren feliços a la feina. I van decidir saltar sense xarxa! Afortunadament la piscina estava plena d'amigurumis! Són la Mariale i en Jorge, ella veneçolana i ell brasiler. Després de 4 anys fent ninots els caps de setmana, la Mariale va deixar la seva feina en una editorial per crear Lalala toys. A cap de dos anys en Jorge va fer el mateix.

Vídeo on es mostra el contingut del llibre "Amigurumi Dolls" de Lalala Toys.

Utilitzen la tècnica del ganxet per teixir tota mana de ninots. De les seves mans en surten astronautes, lletres i gossos, entre molts d'altres personatges. De fet, confeccionen ninots personalitzats. Per exemple, et poden convertir en ninot a tu mateix. Fins i tot han publicat una desena de llibres on expliquen com fer amigurumis pas a pas. Hi pots trobar centenars de patrons.

Et poden fer un ninot petitó per 30 € o un de gran per 60 €. També una parella per 120 € o una mascota per 30 o 50 €, segons la mida. Si vols que el ninot pugui posar-se dempeus, hi afegeixen una estructura de filferro a l'interior i una base de feltre. Tot plegat t'ho poden enviar dins d'una caixa a qualsevol racó del món.

L'aventura els ha ensenyat que cal ser molt constant i disciplinat. A més, si tens previst emprendre, et recomanen que facis un pla d'empresa. Diuen que encara que et faci mandra, és molt útil per tocar de peus a terra. Si els vols demanar algun consell, és possible que els trobis al seu taller a Barcelona. Hi passen moltíssimes hores. Això sí, els veuràs feliços!

Allergychef, restaurants per a celíacs, al·lèrgics i intolerants alimentaris

La Marina Saurí i l'Alfons Costas es van conèixer a San Francisco. Ell es va adonar que la Marina, al·lèrgica alimentària, tenia moltes dificultats per poder menjar fora de casa. Havia detectat una necessitat no resolta. Com que tots dos tenien ganes d'emprendre, van decidir tornar a Barcelona i posar en marxa una plataforma de reserves online de restaurants conscienciats i formats per atendre celíacs, al·lèrgics i intolerants alimentaris. És Allergychef.

Avui Allergychef és l'única plataforma que, a més de comptar amb un directori dels restaurants sensibles a aquesta realitat a Barcelona, ofereix formació als mateixos restauradors. Tot i que molts cuiners els reben amb una certa por, la majoria acaben transformant la seva carta perquè sigui apta per a tothom. N'hi ha que fins i tot es posen contents quan els arriba la reserva d'una persona "complicada".

El proper pas que s'han proposat és portar Allergychef fora de Barcelona. El que més força els dóna per remar en aquesta direcció són els agraïments que reben. Per exemple, van tocar la felicitat quan uns pares els van enviar la foto del seu fill gaudint d'una hamburguesa en un dels restaurants de la plataforma. La perseverança, l'optimisme i la passió pel que fan els han portat fins aquí. Els en caldran moltes dosis més per portar Allergychef arreu del món, el seu somni. 

Nota: Les fotografies són dels restaurants Anauco Gourmet i Gut. També de la pastisseria Jansana. 

Octàgon Design, dissenys simples per a les teves idees i plans

L'Octavi Serra esperava impacient que la impressora escopís el primer producte del seu nou projecte. Va ser un planificador mensual. Va agradar. La gent en volia. Avui, quatre anys després d'aquell primer producte sorgit d'una impressora casolana, les propostes d'Octàgon Design han volat molt lluny.

Les seves llibretes, planificadors i calendaris respiren disseny i simplicitat. Diuen que aquesta simplicitat permet que la imaginació flueixi. Estan convençuts que els mòbils i les tablets han enterrat les agendes tradicionals. Per això, enlloc de desenvolupar agendes cada vegada més completes i gruixudes, se centren en crear nous dissenys i provar nous materials. Busquen l'equilibri entre allò que és millor i allò que és més sostenible.

Aquesta empresa familiar comercialitza un 60% dels seus productes a l'estranger. De fet, el mercat exterior ha estat el seu propòsit des que van començar. Les seves propostes es troben a les prestatgeries de les millors botigues de disseny i moda. I els consta que les estan fent servir personatges d'allò més sorprenents. Els està passant allò que desitjaven. L'inimaginable!

Ecopràctica, tornar a néixer en forma de coixí

Ecopràctica dóna una segona oportunitat als materials desclassificats d'empreses del Bages. Els converteixen en coixins d'exterior. Són ideals per a sofàs, gandules o cadires. També en fan llits per a gossos, bosses, alforges i mantetes perquè els nens juguin o descansin al damunt. Fins i tot folren furgonetes o el que convingui amb coixins fets a mida.

L'ànima del projecte és una matemàtica, estadística i fotògrafa. Es diu Ester Tobías i va posar en marxa Ecopràctica l'any 2009. Aleshores les bosses de plàstic començaven a desaparèixer dels supermercats. Precisament per això les bosses per anar a comprar van ser el primer producte que l'Ester va comercialitzar.

Poc a poc el projecte ha anat evolucionant. Avui els productes estrella són els coixins per a exterior i les mantetes per a nens. Tant aquests com la resta de productes d'Ecopràctica estan fets amb materials reutilitzats d'empreses de la comarca del Bages. Són molt resistents a les inclemències del temps i es poden rentar fins a 60º. A més, no són tòxics si entren en contacte amb la pell d'adults o nadons.

L'Ester es diverteix observant com els seus fills juguen a fer construccions amb els coixins. I vibra quan rep una trucada d'algú que li diu: "Vull el coixí que té la meva amiga i que n'està tan contenta...". Tot plegat l'anima a continuar i a imaginar nous productes per donar una segona vida als materials que les empreses de la zona no poden aprofitar.

UTOOPIC, apropar els animals a les persones

Apassionats del disseny i animals a parts iguals. Així són els dissenyadors industrials Andreu Carulla i Albert Sararols. Precisament per això l'any 2011 es van unir amb un objectiu comú: aprofitar els seus coneixements i experiència com a dissenyadors per acostar els animals a les persones. El seu projecte es diu UTOOPIC.

Fabriquen mobiliari per a mascotes i animals que viuen en llibertat amb materials respectuosos amb el medi. Utilitzen una paleta de colors tranquils i segueixen una estètica senzilla. Amb aquests ingredients han creat peces de qualitat i boniques ideals per a l'entorn domèstic i urbà. 

La col·lecció Neighbirds de casetes i menjadores modulars per a ocells és una de les grans fites del projecte. Quan van presentar-la van aconseguir despertar un gran interès a Europa. Van aparèixer en prestigiosos blogs i revistes del món del disseny.

Venen principalment a França, Alemanya, el Regne unit i altres països del nord d'Europa. De fet, el mercat internacional ha estat la seva principal font de confiança. Per això tenen un molt bon record de la seva participació a la fira Maison & Objet de París, on van poder parlar del projecte amb clients internacionals. 

UTOOPIC els ha ajudat a aprendre que els somnis s'han de treballar molt. I així ho seguiran fent amb l'objectiu de convertir-se en referents fins del sector de l'edició de mobiliari per a mascotes. De fet, tenen en ment una llarga llista de nous productes, que de moment volen mantenir en secret.

Artèria joieria botànica, la natura toca la pell

Un anell de menta, unes arracades de tuia o un collaret d'heura. Aquest és el lligam entre la botànica i la joieria que proposa la lleidatana Tatiana Cercós. És la seva manera d'expressar la importància de tenir cura del medi. El seu projecte es diu Artèria.

Va estudiar disseny i joieria a Barcelona. Un cop enllestits els estudis, va començar a fer algunes peces amb acabats orgànics. Aquest camí la va portar a especialitzar-se en joieria botànica. Actualment compagina Artèria amb la feina en una escola.

L'apassiona descobrir nous territoris i la vegetació que hi creix. Les seves col·leccions són un herbari, un recull de joies que ens parlen d'un territori. Precisament una de les coses que té pendent és aprofundir en la botànica.

De moment les joies d'Artèria es poden trobar a Cal Art, una botiga d'artesania a la Vall d'Àger; a la botiga Orígens situada al carrer del Carme de Barcelona i a la botiga de la Universitat de Lleida. També al seu comerç electrònic, i en mercats i fires d'artesania.

El seu mercat és principalment Catalunya. De vegades fa alguna venda a l'estranger, però ara per ara és puntual. Una de les joies que més agrada al seu públic és l'anell Sàlvia. També li encarreguen sovint peces personalitzades.         

La Tatiana acaba d'iniciar un nou projecte que té com a objectiu reforestar zones desboscades. Quan algú adquireix una de les meves peces, també s'emporta una bola amb les llavors de l'espècie que ha comprat. La bola s'ha de llençar i confiar que germini.

Working in the Redwoods, ceràmica arrelada a la terra

El nom del projecte té l'origen en un viatge a San Francisco. Allà la Miriam va descobrir els boscos de sequoies. Va quedar enlluernada per la seva immensitat i la manera com aquests arbres viuen connectats a través de les arrels i s'ajuden entre ells. Es va sentir molt en contacte amb la terra, tal i com ho havia estat durant la seva infantesa. Treballar amb la ceràmica li transmetia la mateixa sensació. Per això va decidir que el seu projecte, que aleshores tot just començava, es diria Working in the Redwoods

La Miriam Cernuda, dissenyadora industrial, fa peces de ceràmica artesanals. De les seves mans en surten bols, càntirs, tasses i gerros, entre d'altres. Tots de línies minimalistes i fets amb matèries primeres naturals. El seu objectiu és ajudar-nos a viure en equilibri amb l'entorn del nostre dia a dia. Per això els productes de Working in the Redwoods són objectes de la vida quotidiana. Això sí, les sèries sempre són limitades. De fet, cada peça és única perquè està feta manualment.

De totes les seves propostes, el càntir és l'estrella. Si t'enamora, pot ser teu per 60 euros. Tant aquest com la resta de productes, els elabora al seu taller al barri del Born de Barcelona. Els ven aquí, però també a Madrid, València o Boston, entre d'altres llocs. Just acaba de llençar una nova col·lecció i té corda per a moltes més. El seu somni? Tal i com revela el nom del projecte, és treballar entre sequoies. 

ATIC 181, bosses pintades a mà a Barcelona

Viuen i treballen en un àtic assolellat del número 181 d'un carrer de Barcelona. Precisament perquè se senten afortunats de poder treballar en aquest espai el seu projecte es diu ATIC 181. Dissenyen i confeccionen artesanalment bosses i estoigs de diferents mides. Les pinten a mà una a una.

Ella es diu Katja i ell Miguel. Ella és italiana i viu a Barcelona des del 2003. Ha estudiat belles arts i aparadorisme. Ell és d'aquí i ha estudiat fotografia. Van començar aquesta aventura compartida a principis del 2015. Des de llavors fan bosses artesanals i de disseny funcional. 

En les seves bosses predominen els materials naturals i d'aquí. Per exemple, cotó 100% i cuir adobat al vegetal. Cuiden tots els detalls i són uns enamorats de la feina ben feta. De moment venen les seves peces només a Catalunya. Els podeu trobar en diferents mercats de la ciutat.

Fauna y Flora, un projecte vital basat en joies inspirades en la natura

Fer joies era l'afició de la Marta Pastor. Uns anys després es va convertir en la seva professió. Avui és un projecte vital que comparteix amb l'Òscar Pérez. Dissenyen joies inspirades en la natura, utilitzen materials naturals i treballen amb proveïdors locals sempre que és possible. 

La Marta treballava en tasques de producció en el món del cinema. Durant el seu temps lliure feia joies per passar una estona agradable treballant amb les mans. L'any 2011 va decidir convertir l'afició en professió. Va posar en marxa el projecte Fauna y Flora i va començar a formar-se en joieria. 

Ara bé, la Marta explica que l'aventura de debò va començar quan s'hi va sumar l'Òscar, fins aleshores gestor cultural. Aquest fet va permetre que el projecte s’estengués també a la seva manera de viure. De fet, aviat van decidir deixar la ciutat i anar a viure a la Garrotxa. En aquest nou entorn ha nascut el seu fill i aquí el volen veure créixer.

Tot i que els resulta difícil assenyalar un producte estrella, expliquen que l'última col·lecció, inspirada en l'espai, ha tingut molt èxit. La seva recepta? Creativitat, treball i sentit comú. Seguint-la han aconseguit perdre la por al futur. Expliquen que el fet que la seva feina depengui només d'ells els dóna molta confiança i tranquil·litat.

Des d'un inici, les xarxes socials i la botiga online són el principal canal de comunicació i vendes. Actualment un 40% de les vendes de Fauna y Flora es queden a Catalunya, un 45% viatgen a la resta d'Espanya i el 15% restant volen a diversos indrets d'arreu del món. 

Algunes d'aquestes vendes van acompanyades d'històries personals curioses. El més habitual són nois que es despisten o esperen fins a última hora per comprar el regal d'aniversari o Reis a la seva parella. Quan reben el correu d'una persona desesperada, fan el possible perquè el regal arribi a temps. Aquests, asseguren, són els clients més agraïts i fidels. 

Tenen clar que no volen que el projecte es desvirtuï. No volen obrir botigues, deixar de ser artesans per convertir-se en empresaris o dissenyar per a tercers. Són feliços així i, per tant, només esperen poder viure com ho fan ara. De fet, se senten molt a prop de la felicitat cada vegada que es creuen amb una persona que porta alguna de les seves peces.

Potions BCN, per mimar-te de forma responsable

La Mar Boy volia treballar per ser feliç i no fer mal a ningú. Per això va decidir deixar l’estrès i la manca d'ètica del món de la moda. Va dir prou fa aproximadament un any. Des de llavors ven cosmètics i espelmes fets a Barcelona amb ingredients vegans i orgànics. Triomfen sobretot les espelmes aromàtiques que es converteixen en oli, els exfoliants, els roll-on d'aromateràpia i les bromes de llit relaxants. La seva marca és Potions BCN.

Cuida la procedència i història que hi ha darrere de cadascun dels ingredients. Això, és obvi, no li permet oferir el mateix preu que els productes fabricats a la Xina. Els seus es mouen entre els 6 i els 60 euros. Afortunadament, però, cada vegada hi ha més persones conscients de les implicacions que es deriven de tota decisió de compra. La prova és que els productes de Potions BCN han arribat a Dubai, Shanghai, Seül o Tòquio. A més, a banda de Barcelona, compta amb clients habituals a Madrid, Bilbao i València.

Explica que el seu secret és "tenir a la gent contenta de debò". Així aconsegueix que recomanin els seus productes a amics i coneguts. Precisament amb l'objectiu de poder arribar a més gent, somia en obrir una botiga física a Barcelona. Creu que és important que la gent pugui olorar i provar els productes. Mentre això no arribi, treballa cada dia per millorar. Per exemple, acaba de llençar un roll-on repel·lent de mosquits i un altre que calma la pell si et piquen. També una nova línia d'olis multi-usos.

La Mar explica que la seva experiència personal li ha ensenyat que és possible treballar del que un vol i ser feliç. T'aconsella que si tens ganes de fer una cosa en la que creus, hi apostis al 100%. Diu que ho facis i no esperis que arribi el "millor moment", ja que mai arribarà. Vagi bé o malament, diu ella, et sentiràs satisfet per haver estat prou valent per intentar-ho. Tot i que reconeix que hi ha mesos molt durs, assegura que "quan un és feliç no necessita gaires luxes".

Bas, ceràmica que dóna valor a les plantes

Donar a les plantes el valor que tenen. Acollir-les en un espai digne i convidar-les a viure a les llars amb harmonia. Aquest és l'objectiu del taller de ceràmica Bas. Darrere hi ha l'Alícia i la Xènia Bas. Són mare i filla. La seva primera col·lecció es diu Essencials i està formada per cinc models. Tots ells parteixen de l'Essencial Nº1, que és l'estrella.

De petita la Xènia passava llargues estones al taller de la seva mare, que li va ensenyar l'ofici i li va transmetre la passió per la ceràmica. De totes maneres, no es van posar a treballar juntes fins a finals del 2013. Va ser quan la Xènia va sentir la necessitat de crear un projecte personal per tal que ser coherent amb els seus valors. Abans havia treballat en diversos tallers de joieria i en una companyia de titelles.

Per desenvolupar la seva primera col·lecció, van comptar amb el suport de la dissenyadora Maria Massó. Amb ella van submergir-se en el món de les plantes. Volien descobrir com viuen i tot el que ens aporten. Un cop acabada la fase d'investigació, van iniciar el procés creatiu amb l'objectiu d'aconseguir una col·lecció de testos de disseny senzill i atemporal. Les diferents peces resultants formen un conjunt, però també funcionen per separat.

Poc a poc van arribant les recompenses a tot aquest treball. Han detectat un interès pel seu producte a l'estranger, especialment als països nòrdics, on ja han començat a vendre. A més, el proper 4 de juliol recolliran el Premi Nacional de Catalunya a la Millor Marca 2016. Paral·lelament han iniciat alguns projectes fets a mida, un camí que els interessa i tenen ganes de seguir. Mentre tot això passa, somien en un taller gran i obert a la gent.

Don fisher, peixos fora de l'aigua

La Julia Castaño estava a l'atur i buscava un projecte personal que l'omplís al 100%. Va trobar la resposta dins del mar. I és que va imaginar que un peix podia convertir-se en un estoig. Va presentar la primera col·lecció a la fira d'artesania de disseny Festivalet. Les seves propostes van agradar! Des de llavors que aquest és el seu projecte. Es diu Don Fisher.

Avui Don Fisher compta amb una extensa col·lecció de peixos, mol·luscs i crustacis convertits en estoigs, bosses, motxilles i moneders, entre d'altres. Estan fets amb cotó 100% i acabats amb molta delicadesa. Fins i tot el folre interior reprodueix la carn i espines del peix. Els seus preus van entre els 18 i els 56 euros. L'estrella és un peix de la col·lecció Mediterranean Sea que es diu Verdín.

La Julia, que actualment s'ocupa del disseny i la logística, ha arribat fins aquí fent les coses amb amor, i gràcies al suport que ha rebut per part de la família i els amics. Ara també compta amb l'ajuda de la Lorena Fernández, que s'encarrega de la comunicació i les tasques comercials. Juntes han arriscat, han decidit, han après a ser pacients i mai han deixat de ser constants.

És evident que fan un bon tàndem. Ho demostra el fet que han aconseguit vendre dos dels seus productes a Anthropologie, una prestigiosa cadena de botigues nord-americana que ofereix una cuidada selecció de roba, accessoris, regals i objectes per a llar. Diuen que no esperaven arribar tan lluny. Segurament tampoc esperen les sorpreses que els portarà la nova col·lecció que tenen previst llençar el proper setembre.  

Fina Badia | Knit Studio, vestir espais de punt

La Fina Badia vesteix hotels, restaurants, cases i festes. Ho fa amb punt, un tipus de teixit que es forma amb un únic fil que es va entrellaçant amb ell mateix fins a crear una xarxa. De les seves mans en surten catifes, cistells, capçals de llit, llums i coixins, entre d'altres objectes per a la llar i accessoris. 

Va formar-se en arts i tècniques de la moda a la Universitat de Southampton i va treballar durant 20 anys com a dissenyadora per a reconegudes marques de moda. L'any 2011 va crear Fina Badia | Knit Studio. Des d'aleshores no ha deixat d'imaginar i experimentar noves aplicacions del punt més enllà de la moda.

A banda de la seva col·lecció, la Fina ofereix la possibilitat de fer peces a mida, totalment adaptades a les necessitats dels seus clients. En tots els casos busca aportar calidesa i confort als espais. Per aconseguir-ho, a més d'innovar constantment, ha recuperat tècniques de teixir antigues.

Les propostes de la Fina han tingut molt bona acollida entre els professionals del sector de la decoració. De moment exporta una petita part del que produeix, però confia que els seus productes arribaran cada vegada més lluny. El que és segur és que de la seva passió n'ha acabat fent una professió. Això la fa sentir feliç quan s'aixeca cada matí. 

Can Busquets, el forn que elabora pa sense blat

Kamut, espelta, blat sarraí i sègol. Aquests cereals són la base de tots els productes que surten del forn ecològic Can Busquets de Granollers. Ja fa 30 anys que fan servir farines antigues amb l'objectiu d'aconseguir pa i dolços saludables. Aquesta filosofia determina la selecció dels ingredients i tot el procés de producció. 

El fundador del forn va ser en Jordi Clapès. Va fer el pas després que un forner li encomanés la passió pel pa a les trobades d'amics que feien a la masia de Can Busquets a l'Ametlla del Vallès. Des de fa tres anys s'ha sumat al projecte la Montserrat Subirana, que quan va descobrir Can Busquets es va enamorar de la filosofia de l'empresa i dels seus productes.

Actualment compten amb una gran varietat de productes, entre els quals destaquen els pans amb llavors i les magdalenes d'espelta. Cap d'ells conté làctics. A més, estan treballant per llençar nous productes fets amb farina de fajol i blat sarraí. De fet, ja ofereixen galetes de blat sarraí amb festucs, que de moment estan tenint molt èxit.

La prova que els productes de Can Busquets són bons és que hi ha clients que quan marxen de vacances els compren pa per tots els dies que tenen previst estar fora. De moment venen principalment a Catalunya, però la seva intenció és arribar a Espanya i altres països d'Europa. Per això aviat posaran en marxa un comerç electrònic. A més, pretenen augmentar el número de botigues ecològiques on poden trobar-se els seus productes. 

Més enllà dels seus objectius immediats, somien en mentalitzar el conjunt de la població de la necessitat de menjar aliments saludables. De totes maneres, entenen que els preus dels seus productes fan difícil poder arribar a tothom. I és que, per exemple, una farina d'espelta ecològica val entre 8 i 9 vegades més que una farina corrent. Ara bé, assegura la Montserrat que "el nostre cos ho agraeix 1.000 vegades més!". 

Museu de la Confitura, el llimoner que va fascinar una dona

Era un dia gris i plujós. Tot i això, el llimoner enganxat a la façana de migdia estava radiant. La seva força va enamorar a la protagonista d'aquesta història, que ben aviat va collir les llimones i, seguint la recepta d'una amiga anglesa, va fer-ne melmelada. La primera de moltes. Es diu Georgina Regàs, actualment té 83 anys i és l'ànima del Museu de la Confitura de Torrent (Girona).

La postguerra va marcar la seva joventut. Després de dos anys a l'exili, a la tornada va viure 13 anys en un internat a Horta. No va poder anar a la universitat perquè no semblava indicat per les noies, però explica que les ganes de superar la desolació d'aquella època li van insuflar l'energia necessària per "convertir el res en un tot". L'any 1968 que va entrar per primera vegada en contacte amb la gastronomia i l’hostaleria. Ho va fer acompanyada del seu germà, fundador del mític local Bocaccio de Barcelona. 

El 1979 va obrir una xarcuteria a Palafrugell i va posar en marxa una empresa dedicada a l'elaboració de confitures artesanes. Aquella primera melmelada de llimona l'hi havia descobert un món que desconeixia i que la va fascinar. De totes maneres, el Museu de la Confitura no va arribar fins a la seva jubilació. Va ser el juliol del 2004. La va inspirar el Musée du chocolat de Biarritz, que va conèixer en un viatge al sud de França.

La Georgina ha après molt de les dones que sempre han fet confitures per tal de conservar l'excedent de les collites, però el seu millor mestre ha estat Pere Castells. Aquest químic li ha explicat la ciència de les confitures. De fet, ell és l'autor de la Taula Periòdica de les Confitures, que posa en ordre tots els gustos que elaboren al museu. N'hi ha centenars. Per exemple, de peres i canyella, de moniato i carabassa o de cireres, ceba i pebre.

Totes les seves confitures estan elaborades amb productes de qualitat i comprats directament als seus productors (sempre que és possible). També respecten l'estacionalitat de les fruites i verdures. Tot i que aviat comptaran amb un comerç electrònic, de moment només es poden comprar al museu, o bé degustar en hotels, restaurants i botigues gurmet. Més enllà de crear i vendre confitures, des del museu també organitzen tallers per a petits i grans. I, per damunt de tot, fan una gran tasca de divulgació.

Un consell d'aquesta dona incansable? Si vols mantenir la ment jove, apassiona't per un projecte i sigues honest amb tu mateix. I és que, segons explica, l'energia, com la memòria o la intel·ligència, quan més s'utilitza, més es manté i menys s'anquilosa. La prova és que la Georgina, als seus 83 anys, segueix pensant que un món millor és possible!

Bebeblock, blocs de fusta pintats a mà

Blocs de fusta pintats a mà. Aquest és el producte estrella de la marca de decoració infantil Bebeblock. Darrere hi ha una parella de la Pobla de Segur que el passat mes de gener va fer bona la dita "any nou, vida nova". La Vanessa i l'Albert van aparcar les seves feines per bolcar-se a Bebeblock. El que havia començat anys enrere com un entreteniment de la Vanessa és avui el projecte vital compartit.

L'Albert, que fins fa poc aixecava parets, s'encarrega de treballar la fusta i gestionar l'e-commerce. La Vanessa, restauradora de formació i tallerista de professió, pinta els blocs. Els personalitza amb el nom o les paraules que li demanen. Són de fusta de faig i cadascun costa entre 6 i 10 euros, segons la seva mida. A més dels blocs, també ofereixen mesuradors infantils, caixes i cartells personalitzats i altres objectes decoratius. Tots són de fusta.

El projecte els permet conciliar la vida laboral amb la familiar. De fet, la filla que comparteixen és la seva principal font d'idees. De totes maneres, dediquen moltes hores a Bebeblock. La prova és que es comprometen a entregar els productes personalitzats en 48 hores arreu d'Espanya. De moment no van més enllà perquè els blocs pesen força i això encareix el transport. El que segur que els portarà els portarà lluny és el seu compromís amb la feina ben feta.

Pompilio Plants, testos amb cares fets per un home feliç

L'argentí Numa Maurette va volar de Buenos Aires a Barcelona acompanyat de 200 testos. Des d'aleshores continua aquí el projecte que va començar allà. És Pompilio Plants i consisteix en l'elaboració artesanal de testos de ceràmica amb cares, que combina amb plantes que simulen cabell. Se li va acudir la idea mentre estudiava botànica i de seguida va començar a fer classes de ceràmica. Des que va posar en marxa Pompilio Plants viu feliç fent el que li agrada.

Cada Pompilio és únic. Surt de les mans d'en Numa, que converteix el fang en un test amb cara. Aleshores s'ha de deixar assecar durant 3 o 4 dies, segons la seva mida i l'època de l'any. Després s'ha de coure al forn a 1.000 graus durant 24 hores. A continuació, s'esmalta i es torna a posar el forn 24 hores més a la mateixa temperatura. Finalment, toca trobar el millor cabell per a la cara, és a dir, la planta. Normalment utilitza cactus o plantes suculentes, que requereixen poques atencions. Els petits costen 14 euros i 23 euros els més grans.

De moment tots els Pompilios són blancs, però possiblement ben aviat n'hi haurà de negres. També és possible que en Numa creï nous formats de testos i altres productes de ceràmica. Paral·lelament vol començar a oferir un servei de disseny de balcons i jardins. El que ja és un fet és que Catalunya i Madrid són els seus principals mercats, i poc a poc les seves propostes van arribant també arreu de l'Estat i d'Europa. Qui sap si el taller lluminós i la botiga de ceràmica i plantes amb els que somia són a tocar.